Enkel door onze competenties samen te brengen, kunnen we ons innovatief project waarmaken
Aska Bikes, Comate en Elnor Motors innoveren samen
Samen innoveren. Als de innovatiesubsidie van de provincie Vlaams-Brabant en Voka – KvK Vlaams-Brabant een baseline zou hebben, dan zouden deze twee woorden het kunnen worden. “Enkel dankzij onze complementariteit, door onze competenties samen te brengen, komen we tot het prototype van ons aandrijfsysteem ACE Drive”, vertelt Filip Dehing, managing director van Aska Bike uit Leuven. Samen met Comate, ook een Leuvens ingenieursbedrijf dat productontwikkeling van A tot Z begeleidt, en Elnor Motors, een onderneming die motoren maakt in Haacht voor high-end industriële toepassingen, dienden zij eind 2022 hun innovatieproject in. De afkorting “ACE” staat voor de drie deelnemende bedrijven: Aska – Comate – Elnor en “Drive” omdat het project het geheel van motor met aansturing en display / user interface omvat.
Blijven bijleren
“Het idee voor ons project kwam er na gesprekken met onze klanten en op basis van wat we zelf ervaren wanneer we fietsen met onze e-bike. Welke verbeteringen zijn er op middellange termijn nog mogelijk in de aandrijf lijn? Om tot het beste rijgevoel te komen met een e-bike, moet er aandacht zijn voor de motor en moet die goed geïntegreerd zijn in het geheel van de e-bike. Hoe bouw je zo’n aandrijving, wat moet dat kunnen? Dat was ons startpunt”, legt Filip Dehing uit. Enkel met mijn expertise kon ik zo’n nieuw product niet maken.” Elnor Motors heeft jarenlange ervaring in het ontwerpen en de productie van elektromotoren. “Wij konden onze kennis rond motoren inzetten voor dit project, maar ook zelf nog heel veel bijleren over de technologie die nodig is om motoren te maken voor elektrische fietsen”, zegt Tom Paesmans, CEO van Elnor Motors. Het team van ingenieurs en designers van Comate biedt de expertise om op de best mogelijke manier een fysiek product te ontwikkelen en marktklaar te maken. “Of een product echt gelanceerd wordt, hangt van zoveel factoren af. Wij hebben hierin ervaring en kunnen dankzij dit project ook onze kennis verbreden rond gebruikersonderzoek binnen de fietsindustrie”, zegt Sander Van den dries, co-owner van Comate.
Pas door echt te testen wat een product kan doen, door het in en uit elkaar te zetten, leer je bij.
Prototype bouwen
Prototype bouwen Doel van het project is om in februari 2025 een werkend systeem te produceren dat op een fiets van Aska Bike gemonteerd zal zijn. Betekent dat ook dat er vanaf dan daadwerkelijk elektrische fietsen met een ACE Drive aandrijving zullen rondrijden in Vlaams-Brabant? Nee. “De subsidie die we hebben gekregen hebben we nodig om een eerste prototype te kunnen bouwen”, legt Filip Dehing uit. “Het is een springplank naar een mogelijke productie van deze motor, maar tussen prototype en productie is er nog een hele weg te gaan.” Of het dan niet jammer is dat het resultaat maar een prototype is? Zeker niet. “Daar draait innovatie nu net om”, vertelt Sander Van den dries. “Je kan boeken lezen, onderzoeken doen, maar pas door echt te testen wat een product kan doen, door het in en uit elkaar te zetten, leer je bij. En cours de route kom je zaken tegen die je enkel op papier nooit had kunnen vermoeden.” “Je ontdekt door een prototype te bouwen vooral wat je niét weet”, vult Tom Paesmans aan. Ook doe je enorm veel ervaring op, die je kan gebruiken bij het bouwen van andere producten om zo nieuwe toepassingen te creëren voor bestaande klanten en deuren te openen die zonder die verworven kennis gesloten zouden blijven.”
Vlaams-Brabantse productie
De droom van de bezielers van ACE Drive blijft natuurlijk de fiets verder te commercialiseren en te produceren en dat in Vlaams-Brabant. De lokale verankering is ook een van de criteria waarop de provincie Vlaams-Brabant de kandidaten kiest die zo’n innovatiesubsidie kunnen krijgen. Dat de nieuwe motor mogelijks in Vlaams-Brabant zou geproduceerd kunnen worden en zo zou zorgen voor extra tewerkstelling in de regio is mooi. Maar ook inzetten op cleantech en zo stappen zetten naar een klimaatneutrale provincie is voor de provincie Vlaams-Brabant belangrijk. Innovatie is een belangrijke motor voor de regio en bedrijven die hierin samenwerken om tot nieuwe inzichten en producten te komen maken kans op zo’n subsidie. ACE Drive kreeg zo €126.399 toegekend. Dit is de helft van de kost die de drie bedrijven hebben moeten maken om het prototype te maken. “Zonder de subsidie stonden we niet waar we nu staan en zeker niet op zo’n korte tijd.
De provincie Vlaams-Brabant en Voka – KvK Vlaams-Brabant bieden elk jaar 600.000 euro aan subsidies aan bedrijven die samenwerken om tot nieuwe innoverende producten te komen. De subsidie kan tot 50% van de kosten bedragen, met een maximum van 150.000 euro. De projecten zetten in op een vermarktbaar product of dienst en versterken één van de Smart Hubs van de provincie: food, health, logistics, creativity of cleantech. “Innoveren is kiezen voor de toekomst van je eigen organisatie maar ook voor de groei van onze economie. We mogen niet blijven stilstaan, deze subsidie is een stimulans om in samenwerking met andere partijen op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden”, zegt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka-KvK Vlaams-Brabant. Bedrijven die een idee hebben maar nog zoeken naar een geschikte partner, kunnen rekenen op de coaching van de provincie om tot de juiste contacten te komen en zo een dossier in te dienen. De deadline voor het indienen van het dossier is 15 oktober. Meer info op https://www.smarthubvlaamsbrabant.be/innovatiesubsidie
Wie is ... Aska Bike?
Aska Bike maakt high-end speedpedelecs. Rij-ervaring is voor hen zeer belangrijk, alsook duurzaamheid en korte keten voor de productie van hun fietsonderdelen.
Wie is ... Comate?
Comate is gespecialiseerd in de ontwikkeling van innovatieve producten en machines. Met een team van meer dan 95 ingenieurs en designers ondersteunen ze ondernemers, bedrijven en onderzoekers bij de ontwikkeling van hun hardware product, van idee tot productie.
Wie is ... Elnor Motors?
Elnor ontwerpt en produceert klantspecifieke motoren voor industriële toepassingen en dit al sinds 1907, met 50 medewerkers in de productiesite in Haacht.
More news & insights
Blue-Mobility and Comate: Innovation in Sustainable Mobility for Leuven
Blue-Mobility choses Leuven to be the first city to expand their fleet with circular e-bikes
Trince Bio Wins big: Nature Magazine Awards Life-Saving Technology of UGent Spinoff
Trince Bio captured Nature Magazine’s attention with its innovative cell transfection method, enabling genetic modification of human cells without causing damage to the cell.
Health meets Hardware at Flanders Technology & Innovation in Leuven
Comate Shines at Flanders Technology & Innovation Leuven Festival with Groundbreaking MedTech Installations